Voeding om kanker te voorkomen, bestaat dat?


De Wereldgezondheidsorganisatie is duidelijk: minstens een derde van de kankergevallen kan worden vermeden omdat ze ontstaan door roken (1 miljoen kankerdoden wereldwijd zijn te wijten aan tabak), blootstelling aan milieuvervuiling, zonnestraling ...
Maar de organisatie wijst ook naar onze voeding en ons gebrek aan beweging. Twee essentiële zaken die we relatief eenvoudig dagelijks kunnen aanpakken als we het risico op kanker willen verminderen of toch minstens zoveel mogelijk beperken. We geven je wat meer uitleg over aanbevolen, gezonde en te vermijden voeding.
​​​​Wat we eten​, kan effectief een beschermende factor zijn tegen kanker. Preventie door voeding is zeker een troef die je kan uitspelen, al is er geen enkel voedingsmiddel da​t je volledig kan beschermen tegen kanker of dat een medische behandeling of preventieve screening kan vervangen.
 
Met een aantal verstandige keuzes en gezonde voeding kan je heel wat bereiken om kanker te voorkomen. Bevolkingsgroepen die gezond eten en duidelijk minder kankers hebben, zijn een goed voorbeeld om te volgen. 

 
Fruit, groenten en vezels helpen om kanker te voorkomen 
  
Fruit en groeten hebben een beschermende werking want ze zijn rijk aan vezels, vitamines, mineralen, antioxidanten en polyfenolen... Maar dat is niet alles! Aangezien ze weinig calorieën bevatten, helpen ze ons risico op overgewicht te beperken. We weten immers dat er een verband is tussen overgewicht/obesitas en talrijke types van kanker, waaronder borstkanker.
 
Tot de vezelrijke voeding behoren ook volkoren graanproducten (volkorenbrood, zilvervliesrijst …) en droge groenten (linzen, gedroogde bonen …). Ze dienen net als fruit en groenten deel uit te maken van onze gezonde en beschermende voedingsgewoontes. .

 
Let op voor dierlijke vetten 
  
Bepaalde studies tonen aan dat het risico op borstkanker bij vrouwen die veel vet eten 33 % hoger is dan bij zij die weinig vetten eten. Waar vind je die dierlijke vetten? Voornamelijk in rood vlees, charcuterie, roomijs en boter. Het verband tussen het eten van rood vlees en charcuterie, en het ontstaan van darmkanker werd al aangetoond. Maar wetenschappers vermoeden ook een verband tussen vleesconsumptie en andere kankertypes.
 
Wereldwijd zijn er jaarlijks 34.000 overlijdens door kanker als gevolg van de (overmatige) consumptie van bereide vleeswaren. Een dagelijkse portie van 50 gram charcuterie verhoogt het risico op dikkedarmkanker met ongeveer 18 %. Welke bron van eiwitten kies je dan best voor een gezond en beschermend dieet? Bij voorkeur kip, kalkoen, vis, zeevruchten, tofu en peulvruchten. 

 
Minder alcohol drinken: de basis van een antikankerdieet!
  
Alcoholconsumptie is een risicofactor voor talrijke kankers, waaronder borstkanker. 600.000 overlijdens door kanker wereldwijd zijn toe te schrijven aan alcoholgebruik. Dat het risico nog fors toeneemt als je ook een kettingroker bent, spreekt voor zich! 

 
“De beste bescherming tegen kanker, is minder alcohol drinken.”
​​
Minder zout en zoute voeding
 
Overdadig zoutgebruik kan het maagslijmvlies aantasten. Om het zoutverbruik te verlagen, eet je best minder charcuterie en minder industrieel bereide schotels, soep, pizza en quiche. En probeer zo weinig mogelijk zout toe te voegen aan je maaltijd tijdens het koken en op je bord. 

 
Regelmatig sporten
  
Het is bewezen dat drie keer 30 minuten fysieke activiteit per week het risico op kanker significant  vermindert. Sporten heeft zelfs een positieve impact tijdens een kankerbehandeling.

 
8 aanbevolen voedingsmiddelen als bescherming tegen kanker 

 
1. Kolen: broccoli, groene kool, rode kool, spruiten, Chinese kool, boerenkool, raap
Waarom? Omdat ze suforafaan bevatten. Dit helpt je organisme om zich van toxische stoffen te ontdoen die kankers kunnen veroorzaken. 
2. Look, ui, prei 
Waarom? Omdat ze sulfiden bevatten die je immuunsysteem stimuleren. 
3. Rood fruit: frambozen, bosbessen, braambessen, aardbeien, veenbessen, kersen…
Waarom? Omdat ze sterke antioxidanten bevatten.
4. Tomaat 
Waarom? Omdat het bestanddeel lycopeen als een antioxidant werkt. 
5. Peulvruchten en volle granen
Waarom? Omdat ze vezelrijk zijn, weinig calorieën bevatten en  bovendien snel de honger stillen, maken ze het gemakkelijker om een gezond gewicht te behouden. 
6. Groene thee
Waarom? Omdat het catechines bevat. Dit zijn chemische stoffen die behoren tot de familie van polyfenole antioxidanten. 
7. Kiwi
Waarom? Omdat een kiwi de vitamines C en E, luteïne en koper bevat. Dit zijn krachtige kankerbeschermende antioxidanten. 
8. Vette vis: makreel, zalm, heilbot, sardine, tonijn
Waarom? Omdat ze omega-3 bevatten! 

 
Met deze aanbevelingen wordt het makkelijker om bepaalde risico's te vermijden en een antikankerdieet samen te stellen. Op je gewicht letten, bewegen en meer fruit en groenten eten, is voor iedereen haalbaar. Maar het is geen garantie om kanker te vermijden en het is zeker geen reden om jezelf niet te laten screenen.
 
Je kan ook je voorzorgen nemen op financieel vlak. Vandaag heb je de mogelijkheid financiële steun te krijgen bij borstkanker​. Deze tamelijk recente optie verdient net zo goed je aandacht als je voeding en je fysieke activiteit, als het over kanker gaat!    
 
                                                                                                             
De VIVAY-redactie​​
Augustus 2018
  
Deze reclame betreft de Feminaverzekering van AG Insurance. Dit is een levenslange ziekteverzekering (Tak 2). Deze verzekering werd ontwikkeld door AG Insurance en mogelijks door je tussenpersoon verkocht. Ze voorziet in het betalen van een eenmalig bedrag om sommige kosten te dekken die jouw strijd tegen kanker draagbaar maken. Dit geldt voor een van de volgende diagnoses van kanker vanaf stadium T1: borstkanker, baarmoederhalskanker, kanker van het baarmoederlichaam en kanker ter hoogte van de eierstokken, eileiders, vagina en schaamlippen.
 
Deze verzekering is onderworpen aan het Belgisch recht. Er worden diverse uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden voorzien voor het verzekerde risico. Zo worden bv. uitgesloten: de aanwezigheid van invasieve tumoren in andere lichaamsdelen dan de geslachtsorganen of de borsten, zelfs als deze aan de oorsprong zouden liggen van één van de kankers; goedaardige en niet-invasieve tumoren, niet-invasieve letsels op de vrouwelijke geslachtsorganen of borsten, met uitzondering van DCIS- en LCIS-letsels in de mate dat zij een totale verwijdering van de borst veroorzaken of een conservatieve chirurgie met verwijdering van de tumor, gevolgd door radiotherapie; preventieve behandelingen en preventieve operaties. 
  
Vóór de onderschrijving van het product is het noodzakelijk om de algemene voorwaarden en het informatiedocument over verzekeringsproducten, gratis beschikbaar op www.vivay.be, door te nemen. Je kunt altijd een offerte met premieberekening aanvragen op www.vivay.be. Je kunt een eventuele klacht sturen naar AG Insurance n.v., Dienst Klachtenbehandeling, E. Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel, mailen naar customercomplaints@aginsurance.be of je kunt bellen naar +32 (0)2 664 02 00.
    
Als de door AG Insurance voorgestelde oplossing voor jou niet volstaat, kan je je klacht voorleggen aan de Ombudsman van de Verzekeringen (www.ombudsman.as), de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, mailen naar info@ombudsman.as, bellen naar +32 (0)2 547 58 71 of faxen naar +32 (0)2 547 59 75
  
AG Insurance n.v. - E. Jacqmainlaan 53 - 1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE0404.494.849 – www.aginsurance.be – Tel. +32(0)2 664 81 11. Belgische verzekeringsmaatschappij toegelaten onder de code 0079 en onder toezicht van de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.
Bescherm jezelf en je gezin Feminaverzekering
Tot € 10.000 financiële steun
Vrij te gebruiken voor je welzijn
Levenslang verzekerd

Wist je dit al?

Bekijk alle artikels